Pravila početnog progovaranja: saveti za roditelje
- Svako obraćanje detetu ima pravilo-dete MORA da gleda roditelje u oči dok mu roditelj govori sa entuzijazmom
- Pre razvoja prvih reči, pojavljuje se POKAZNI GEST, gde dete pokazuje ono što želi
- Imenujte predmete koje dete pokazivanjem prstom traži
- Učite ga da prvo ZOVE ili kaže DAJ ili IMENUJE ono šta hoće
- Obraćajte se detetu KRATKO, JASNO, JEDNOSTAVNO, po 1-2 reči
- Najvažnije je PONAVLJATI REČI i NALOGE dok ih dete ne izvrši. Ako ne razume ili neće da sluša-URADITE ZAJEDNO.
GOVOR RODITELJA MORA DA REGULIŠE PONAŠANJE DETETA
- BUDITE POZITIVNI-pohvalite dete kada posluša i kada govorom uspostavlja kontakt-NAGRADITE GA
- Kada kaže neku reč ponovite višim tonom tu reč za detetom nekoliko puta, nasmejte se i nagradite dete Vašom pažnjom
- Jedna reč mora biti ponovljena SEDAM PUTA u različitim situacijama da bi bila USVOJENA i ZAPAMĆENA
– Reč se uči u kontekstu značenja situacije-nege, ishrane, igre…
– Pravilna upotreba jezika uči se u SITUACIONOM KONTEKSTU
– PRIČAJTE DECI O SVEMU ŠTO VIDITE-kućama, ulici, oblicima, bojama, drveću…
– Dok ih vodite u vrtić, šetate parkom-UVEK ĆASKAJTE SA DETETOM
– Uz zajedničku igru usmerite pažnju deteta na govor-CILJ STIMULACIJE JE DA DETE SLUŠA I IMITIRA GOVOR RODITELJA
– Dok se dete igra i pažljivo razgleda predmet-vadi, razgleda, vraća, proba kakav je, to TREBA da radi pod nadzorom roditelja koji KOMENTARIŠE
– Svaki korak u igri deteta roditelj TREBA da proprati GLASNO I RAZGOVETNO IZGOVARAJUĆI KAKO SE ZOVE PREDMET koji dete drži u ruci, da kaže šta sa njim TREBA DA URADI: ubaci, stavi unutra, izvadi, povuci, kotrljaj, zgužvaj…
– Dete će sa uživanjem pratiti instrukcije, jer će ih doživljavati KAO IGRU
BEZ PONAVLJANJA REČI NEMA NAPRETKA
- Rečnik MORA da se provežba kroz različite, drugačije situacije
- Ne učite dete da govori dva jezika istovremeno, uoliko nije stvorilo bazu na maternjem jeziku
- TV i KOMPJUTER-slike u pokretu i zvuk manipulišu centrima u mozgu direktno, trenutno i duboko. Njihova brzina NE DOZVOLJAVA da se informacije obrađuju i mozak ostaje „PRAZAN“
- Kada detetu govorite po pravilima, mozak ima vremena da u svesti prosledi informacije, da ih proceni i zadrži
- Rani rast i razvoj svih funkcija traje do DRUGE GODINE, a do PETE je već 90 % mozga razvijeno. Zato do druge godine NIJE poželjno da dete gleda TV i KOMPJUTER
Za RAZVOJ GOVORA potrebna je KONTINUIRANA STIMULACIJA. GOVOR SE STIMULIŠE 25 SATI DNEVNO!!!
Koristeći stručnu literaturu,pripremila:
Jelena Blažević Bogdanović-stručni saradnik-logoped
