Govorno-jezički razvoj kod dece počinje proizvođenjem glasova.
Taj razvojni put je dug i počinje od pojedinačnih glasova, preko grupe glasova, pa sve do oblika složenog govora savremenog čoveka.
OD 6 DO 12 meseci
-glasno se smeje
-lokalizuje izvor zvuka
-okreće se prema onome ko govori
-počinje da guče nekoliko glasova u jednom dahu(6-8 meseci)
-razume zabrane „no-no“
-razume i odaziva se na svoje ime
-sve više nerazumljivo brblja
-sluša i imitira zvuke
-pojava prve osmišljene reči (oko prvog rođendana)
-formira reč koju povezuje sa predmetom, osobom i formira značenje
-ume da pokaže „gde zeka pije vodu“, „gde je pametna glava“
-maše „PA-PA“
OD 12 DO 18 meseci
-zna nekoliko reči MAMA,TATA,BABA
-razume i izvršava jednostavne naloge (dođi, nemoj, uzmi, daj…)
-prepoznaje predmete i pokazuje ih
-na zahtev pokazuje delove tela (svoj nos, oko,usta…)
-ima aktivan rečnik od 10-ak reči
-lista slikovnicu sa jasnim i krupnim slikama i pokazuje prstom
-imenuje lica i predmete sa kojima je u svakodnevnom kontaktu
-imitira glasove životinja (onomatopeje) i njihovo imenovanje (maca,kuca)
AKO SE DETE NE SMEJE, NE GUČE, NE OGLAŠAVA NI NA KAKAV NAČIN, NE OSTVARUJE KONTAKT OČIMA, TREBA SE OBRATITI LOGOPEDU.
OD 18 DO 24 meseca
–postavlja pitanja
–voli da sluša kraće priče i da gleda slike
-reaguje pravilno na „pokaži mi psa, loptu“
-može da pokaže lutkino oko, nos, usta i noge
-prati jednostavna uputstva „baci“
-imenuje poznate predmete:
loptu, lutku…
-odgovara na pitanje „Kako se zoveš?“
-odgovara na pitanje „Kako laje pas, Kako mauče maca?“
-upotrebljava frazu od 2 reči
-gradi proste rečenice
-žvrlja spontano olovkom
-konstrukcija rečenice od 2 do 3 reči (imenica+glagol+neke zamenice ili pridev, krajem druge godine)
ZDRAVA KOMUNIKACIJA JE USLOV ZA DOBAR INTELEKTUALNI RAZVOJ
3 godine
-može da kaže zašto i kako se određeni predmet upotrebljava
-koristi zamenicu „JA“
-može da broji do 3
-pokazuje prstima koliko ima godina
-može da odredi svoj pol
-izvodi zamišljenu igru „kobajagi“
-ponavlja rečenicu od 5,6,7,slogova
-imenuje pokazne predmete ključ, kola
-recituje kraće pesmice
-stalno postavlja pitanja „KO“, „ŠTA“, „ZAŠTO“?
-upotrebljava zamenice i priloge
-upotrebljava prideve i predloge
-ima oko 500 do 1000 reči
4 godine
-rečenica potpuna, govor razumljiv
-opisuje radnje na slici
-izvršava 2 naredbe date istovremeno
-daje adekvatne odgovore na pitanja: „šta radiš kada si pospan, gladan, kada ti je zima…?“
– prepoznaje i imenuje više boja
-broji redom do 5, čak i do 10
-raspolaže rečnikom od 1200 do 1500 reči
-govori o događajima u toku dana
5 godina
-govor je u potpunosti gramatičan
-prepričava duže priče
-broji do 10 i više
-može da ponovi duže rečenice
-prepoznaje nekoliko slova azbuke
-pravilno artikuliše sve glasove
-ispravlja sopstvene greške pri izgovaranju novih reči
-igre uloga i dramatizacija kraćih komada
6-7 godina ( UZRAST U GODINI PRED POLAZAK U ŠKOLU)
-na uzrastu od 6 godina dete treba pravilno da izgovara sve glasova
-rečenica je u potpunosti gramatična
-koristi prošlo, sadašnje i buduće vreme
-odgovora na pitanje“Koji je prvi glas u reči sat,miš…?“
-igra se igre „Na slovo, na slovo“
-rešava lakše zagonetke
-samo sastavlja priču i može da završi započetu priču
-razvijanje interesovanja i uvođenje deteta u svet pisane reči
-sa 7 godina detetov govor se približava govoru odraslih
Roditelji, ukoliko kod deteta primetite:
–NERAZVIJEN ili NEDOVOLJNO RAZVIJEN GOVOR I JEZIK
-NEPRAVILAN IZGOVOR GLASOVA(TEPANJE)
-AGRAMATIČAN GOVOR
-ZAMUCKIVANJE
obratite se logopedu.
Koristeći stručnu literaturu, pripremila:
Jelena Blažević Bogdanović-stručni saradnik-logoped
