Priča o projektu: “Čudesno putovanje kroz telo”
Priča o projektu
„Čudesno putovanje kroz telo“
Vaspitač:
Sladinka Miletić
PU“Majski cvet“ V.Gradište
Grupa mešovita „Bubamara“ Kisiljevo
Trajanje projekta: 10.02.2025. –29.03.2025.
Kako smo počeli?
Dečak V.Đ je tokom užine pukao kesu od kroasana.Ovaj iznenadni zvuk je uplašio dečaka D.L, on je prokomentarisao kako mu od toga što se uplašio srce jako kuca. Pozvao je decu da stave ruku i osete koliko mu srce ubrzano kuca. Ostala deca su se uključila i iznosila da njima srce isto tako jako kuca kada trče, kada igraju fudbal… Zapitali smo se šta pokreće naše srce da kuca, zašto ubrzano i snažno kuca u nekim situacijama, gde se tačno nalazi srce u našem telu?

Provokacija:
Pošto su deca zainteresovana za ovu temu vaspitač u prostor unosi razne materjale i sredstva koja će kod dece izazvati začudnost i zainteresovanost za istraživanje: postere i plakate na kojima je prikazano čovečje telo sa unutrašnjim organima, model čovečjeg tela,model srca, stikeri unutrašnjih organa, interaktivna 3D enciklopedija: „Ljudsko telo“. Inspirisana prostorom deca su se zainteresovala i za ostale unutrašnje organe.



Rešili smo da roditelje obavestimo o našem projektu: „Čudesno putovanje kroz naše telo“. Roditelje smo obavestili putem Viber grupe.
Obaveštenje za roditelje:
Poštovani roditelji,
Obaveštavamo vas da smo u grupi započeli projekat:“Čudesno putovanje kroz telo“. Pozivamo vas da nam se pridružite u realizaciji našeg projekta. Značajna nam je vaša pomoć u vidu ideja za rad na ovu temu,predlozi koja mesta i osobe možemo da posetimo, ideje za osmišljavanje i obogaćivanje prostora,literatura, razni rendgenski snimci,materjali i ideje za opremanje prostorne celine doktor( zavoji,flasteri,špricevi…)
Roditelji su nam sa zadovoljstvom izašli u susret tako da je naš prostor u svakoj celini inspirisao na istraživanje i kod dece budio zapitanost.



Posmatramo model srca, razgovaramo o njegovom izgledu i funkciji u našem telu. Majda se začudila kako izgleda naše srce, mislila je da ono izgleda onako kako ga crtamo.Osluškujemo rad našeg srca pomoću stetoskopa.Iz enciklopedije: „Ljudsko telo“ saznajemo da nam srce ubrzano kuca kada se uplašimo, brže pumpa krv do mišića i mozga, omogućava nam da brže reagujemo „bori se ili beži“.


Dule se zapitao gde to srce pumpa krv, gde ide krv iz srca? Razgovaramo šta je to krv, o arterijama i venama.Da bi deca bolje razumela od čega se sastoji krv igramo se u senzornoj celini odvajamo crvena i bela krvna zrnca, krvne pločice (kockice crvene,bele,žute, pirinač obojen u crvenu boju).
Deca su poželela da napravimo model srca,rad sa plastelinom.

Omiljena pesma nam je: „Biserno srce“ osim što smo naučili ovu pesmicu da pevamo zajedno smo osmislili korake za ritmiku.

Na predlog Majdine mame pozvali smo u posetu našu sugrađanku doktorku Katarinu Mladenović. Ona nam je na zanimljiv i deci pristupačan način objasnila funkcionisanje unutrašnjih organa, pregledala decu, izmerila im pritisak. Poseta doktorke Katarine je deci otvorila nove teme.


Kada je doktorka Katarina pregledala decu saopštila im je da osim što im je oslušnunula rad srca, poslušala im je i pluća. Vuk se zainteresovao kako se to čuju pluća? Koristeći razne enciklopedije i aplikaciju ChatGPT dolazimo do raznih informacija o plućima.
„Pravimo“ pluća i na ovom primeru uočavamo kako ona funkcionišu (dve kese, dve cevćice).
Praktikujemo razne vežbe disanja,na nos ,na usta, duvamo balone vežbamo i jačamo naša pluća.

Devojčici Nataliji je bilo muka, zatim se ispovraćala.
Dule: „Natalija se razbolela zato povraća,gde joj se to sve nalazilo?
Majda: „Možda je pojela nešto pokvareno“
Istražujemo sistem organa za varenje. Gledamo crtani film „Čarobni autobus“, epizoda „Put hrane“,u ovom crtaću smo se na zanimljiv i deci prihvatljiv način upoznali sa putem hrane kroz naše telo.
Pod utiskom devojčice Natalije koja se razbolela (stomačni virus), deca su se intezivnije igrala u prostornoj celini doktor,donosili razne flašice od lekova,igračku aparat za merenje pritiska…

Deca su zaiteresovana za brojeve i brojanje,interesuju se kako se pišu pojedini brojevi. Razgovaramo kojih organa u našem telu ima parnih a kojih samo jedan, brojevi 1 i 2
Tokom doručka Anđa nam se požalila da je boli zub. Majda se nadovezala da joj se klate tri zuba ali je ne bole. Zapitali smo se zašto nam se zubi kvare i bole nas, zašto nam zubići ispadaju, koliko imamo zubića? Likovne aktivnosti sa plastelinom zubići.
Poželeli smo da naučimo neku pesmicu da pevamo i to je: “Dragoljubov zub“
Doneli smo u vrtić paste i četkice vežbamo pravilno pranje zuba, pomoću peščanog sata merimo vreme pranja zuba 3 minuta.


Tokom pranja zubića Dule je dao predlog da operemo jezik jer smo kako kaže i njega isprljali dok smo jeli. Dunja se složila sa Duletom i dodala ako nam je čist bolje ćemo da osećamo ukuse.
Razgovaramo o funkciji jezika ( govor,obrada hrane,gutanje,čulo ukusa).
Na kom delu jezika osećamo koji ukus saznajemo isprobavajući razne ukuse.Saznali smo da ljuto nije ukus već osećaj bola i toplote koji nastaje aktivacijom receptora za bol u ustima.


Gledajući rendgenski snimak vilice, Natalija nam je rekla da i ona kod kuće ima to (rendgenski snimak) od njenog tate kada je polomio ruku.

Ovaj razgovor nas je zainteresovao da istražujemo kosti u našem telu, istraživanje vršimo posmatrajući skelet, otkrivamo koja je najveća kost a koja najmanja. (najveća butna, najmanja u uhu)

Deca su poželela da napravimo jedan veliki skelet, napravili smo ga koristeći kartonske rolne raznih veličina koje smo sakupili uz pomoć roditelja. Nazvali smo ga Skeleton.

Dule nam je ispričao kako će njegov tata da napravi teretanu da zajedno vežbaju. Razgovaramo, istražujemo mišiće u našem telu. Deca opipavaju svoje mišiće. Eksperimenti sa težinom, podižemo razne predmete i utvrđujemo koji su laki a koji teški, gde osećamo napetost u mišićima. Dok vežbamo pevamo pesmicu „Ako želiš mišiće ko gvožđe“.
Učiteljica Mira nam je poklonila igračku mehanička ruka, igrajući se vežbamo spretnost, preciznost i strpljenje.


Poseta školi, prisustvujemo času fizičkog vaspitanja: „Elementarne igre ravnoteže“. Ovo nam je, kako deca kažu, jedan od najlepših dana u vrtiću, jer smo ga proveli u druženju sa našim drugarima iz škole.


Anđa je došla u vrtić sa povredom na nozi, povreda je bila prekrivena flasterom. Ispričala nam je da je pala na beton i povredila se, ali nije ništa strašno, kako njena mama kaže ogrebala je malo kožu.
Istražujemo čemu služi koža, saznali smo da je to najveći organ ljudskog tela. Posmatramo kožu kroz lupu.


Rad sa temperama, slikamo prstićima.
Majda nam je ispričala kada je leto ona ide na jezero na plažu i tada joj koža pocrni. Istražujemo zašto na suncu pocrnimo.
Obeležavamo svetski dan osoba sa Daunovim sindromom, istražujemo šta je to Daunov sindrom. Čitamo slikovnicu: „Naš novi prijatelj Milena“. Simbol ovog datuma su različite čarape pa smo u skladu sa tim, dan proveli noseći različite čarape.

Majda se zapitala koji je organ glavni u našem telu?
Dule: Srce!
Vuk: Želudac!
Rešili smo da otkrijemo da li postoji neki organ koji je glavni.
Dolazimo do saznanja da je mozak komandni centar. Mozak upravlja svime što radimo: razmišljanje i pamćenje, pokreti tela, čula, emocije, san i odmor.

Vežbamo naš mozak „Igra memorije“.
Otkrivamo šta se dešava sa našim mozgom kada spavamo, da li i on spava? (Tokom sna mozak sortira informacije, stvara snove.)
Deca pričaju neki svoj san.
U posetu nam je došla sestra na preventivi Vera Mišić, objasnila nam je koliko je za naše zdravlje i normalno funkcionisanje našeg organizma važna zdrava ishrana. Zajedno formiramo piramidu zdrave hrane.

Gledamo crtani film: „Čarobnjak iz Oza“ (Limeni traži srce, strašilo mozak, lav hrabrost).


Slavimo projekat
Pozvali smo naše drugare iz škole, prezentujemo im šta smo sve zanimljivo istražili tokom našeg projekta. Takođe smo sa našim drugarima odigrali igre koje su nam bile najzanimljivije: ko najbrže naduva balon, igre memorije, čarobna torba, igre mehaničkom rukom.



Takmičenje u duvanju balona:

Čarobna torba:

Igre memorije:

Igra mehaničkom rukom:

Za kraj druženja, zdravo posluženje:

Tokom projekta zajedno smo kreirali početni i procesni pano, birali fotografije i produkte našeg rada.
Zaključak
Tokom ovog projekta, zajedno smo krenuli na uzbudljivo i zanimljivo putovanje kroz ljudsko telo. Upoznali smo mnoge važne delove našeg tela.
Deca su kroz igru, pesmu, crtanje, eksperimente i pokret naučila kako naše telo funkcioniše i zašto je važno da ga čuvamo i pazimo. Razvijali smo radoznalost, postavljali pitanja i zajedno tražili odgovore. Naučili smo da je naše telo jedno pravo čudo i da je zdrav život jako važan.
Kroz interaktivne materijale, eksperimente, posete stručnjaka, crtane filmove i pesme, deca su imala priliku da aktivno učestvuju, postavljaju pitanja, izvode zaključke i razvijaju kritičko mišljenje. Poseban doprinos projektu dali su i roditelji, kao i gosti iz lokalne zajednice, čime je saradnja između vrtića i porodice dodatno osnažena.
Zajedničkim trudom kreirali smo bogato okruženje za učenje koje je podsticalo dečju znatiželju, kreativnost i empatiju. Završna prezentacija projekta bila je prilika da deca ponosno podele svoja saznanja sa vršnjacima, kroz igru i druženje.
Projekat je pokazao da su deca sposobna da na vrlo ozbiljan, ali i zabavan način pristupe učenju kada im se pruži prilika da istražuju svet oko sebe na način koji im je blizak i razumljiv. Znanje koje su stekli biće im dragoceno ne samo za dalji tok obrazovanja, već i za razvijanje svesti o važnosti zdravlja, brige o sebi i drugima.
Naše čudesno putovanje možda se završava ovde, ali istraživanje se nastavlja svaki dan – svaki put kada trčimo, dišemo, razmišljamo i smejemo se.


