Priča o projektu: “Priroda leči”
Priča o projektu
„Priroda leči“
Vaspitač:
Sladinka Miletić
PU“Majski cvet“ V.Gradište
Grupa mešovita „Bubamara“ Kisiljevo
Trajanje projekta: 16.09.2024. –11.12.2024.
Kako smo počeli?
Igrajući se u dvorištu vrtića devojčica M.S je primetila žbunić sa ljubičastim cvetovima. Pomirisala je cveće i oduševljeno saopštila da mi u vrtiću imamo jastuče koje isto ovako miriše. Otrčala je u grupu i donela jastuče,upoređujemo miris biljke i jastučeta. Deca su se zainteresovala, postavlala pitanja.
Anđa: „Kako se zove ovo cveće? (lavanda)
Dunja: „Meni se sviđa kako miriše“
Dule: „Zašto su u ovo jastuče stavili suvo cveće?“
Majda: „Ja se sećam da smo ovo jastuče mirisali kada smo pričali o osećanjima, taj miris smiruje.“


Provokacija:
Pošto su deca zainteresovana za ovu temu vaspitač u prostor unosi postere na kojima su razne lekovite biljke, suve i sveže lekovite biljke ( lavandu, smilje, nanu, ruzmarin…), lupe za posmatranje biljaka, avan,razne posude za pakovane biljaka, knjige o lekovitim biljkama.


Inspirisani prostorom deca su se sve više zainteresovala za lekovite biljke. Proučavali su ih kroz lupu, uočavali raskošne mirise ovih biljaka, postavljali pitanja kako se zove koja biljka…


Rešili smo da obavestimo roditelje o našem projektu: „ Priroda leči“.
Roditelje smo obavestili putem Viber grupe.
Obaveštenje za roditelje:
Poštovani roditelji,
Obaveštavamo vas da smo u grupi započeli projekat: „ Priroda leči“.
Pozivamo vas da nam se pridružite u realizaciji našeg projekta. Značajna nam je vaša pomoć u vidu ideja za rad na ovu temu; predlozi koja mesta i osobe možemo da posetimo. Ideje za osmišljavanje i obogaćivanje prostora, razne lekovite biljke suve ili u saksijama, zanimljive posude za njihovo skladištenje,literatura…
Roditelji su nam sa zadovoljstvom izašli u susret tako da je naš prostor u svakoj celini inspirisao na istraživanje i kod dece budio zapitanost.



Sve potrebne informacije o lavandi saznajemo koristeći internet na guglu. Saznali smo da je ona veoma lekovita biljka, koristi se za smirenje kada smo nervozni, i protiv nesanice pa je zato jastuče napunjeno ovom biljkom. Pošto lavandu imamo kod nas u dvorištu rešili smo da je naberemo i osušimo a zatim spakujemo u vrećice.

Devojčice Majda i Anđa su od plastelina napravile srce i ukrasile ga lavandom.Poželele su da ovaj svoj rad ponesu kući. Sutra dan nam je Majdina mama ispričala da joj je Majda poklonila srce sa lavandom i rekla da kada je nervozna i ljuta može da uzme i pomiriše da se smiri.

Devojčica Anđa je otišla do kancelarije po papirne ubruse. Videla je da baba Zora ( naša pomoćna radnica ) pakuje neke biljke u tegle. Obavestila nas je i mi smo zajedno otišli da vidimo koje su to biljke.
Deca su bila veoma znatiželjna postavljali su puno pitanja:
Dunja: „ Šta će ti to suvo lišće?“
Natalija: „ Meni ovo lepo miriše“
Majda: „Kako se zovu te biljke?“
Dule: „ Gde si ih našla?“
Vuk: „ Zašto sakupljaš te biljke?“
Zora nam je objašnjavala i odgovarala na naša pitanja. Rekla nam je da biljke sakuplja iz prirode jer priroda leči. Zamolili smo Zoru da nam da od svake biljke po malo da ih mi kod nas u grupi proučavamo.
Deca su tokom igre i proučavanja biljaka često koristili izraz priroda leči, pa smo rešili da tako i nazovem naš projekat.

Razvrstavajući naše biljke,opipavamo ih, mirišemo…
Igramo igru pogodi po mirisu.

Dunja nam je rekla da je miris ovih biljaka podseća na čaj koji je pila kada je bila bolesna.Na pitanje koji im je omiljeni čaj i kada ga piju? Sva deca su odgovorila čaj od kamilice i piju ga kada su bolesni.
Istražujemo zašto pijemo čaj i da li se čaj pije samo kada smo bolesni? Odgovore pronalazimo na guglu. Saznajemo da je Kina prva zemlja u kojoj se javlja ustaljeno ispijanje čaja, Turska je zemlja u kojoj se naviše konzumira čaj, čaj u 5h tradicija u Engleskoj.
Sada kada kada smo saznali puno o tradiciji ispijanja čaja rešili smo i mi da pripremimo čaj kod nas u grupi i uvedemo tradiciju ispijanja čaja.Pošto volimo sladak zasladićemo ga sa medom jer je i med zdrav.
Naša čajanka:

Prvo smo pili čaj od kamilice, zatim od šumskog voća. Dogovorili smo se da isprobavamo razne ukuse. Deci se svideo čaj jedino Dunja i Natalija srknu par puta. Ovo će biti naša tradicija čaj u 10. Roditelji su ponudili da nam donesu razne čajeve.
Čitamo priču: „ Apoteka u bašti“. Iz priče smo saznali da bolove u stomaku leči čaj od nane, a kada se povredimo na ranu stavljamo list od bokvice. Pošto nemamo bokvicu rešili smo da odemo u prirodu u šetnju i pronađemo je (na internetu pronalazimo kako izgleda). Majda nam je predložila kuda da idemo jer kada je išla sa mamom da bere male orahe za orahovaču,videla je puno biljaka.
Pošto smo odlučili gde ćemo crtamo plan puta.

U potragu za lekovitim biljkama sa nama je pošla Zora jer ona poznaje koje su biljke lekovite.

Šetnja nam je veoma prijala, pronašli smo puno lekovitih biljaka među nima i bokvicu.Po povratku u vrtić razvrstavamo biljke, imenujemo ih.


U našem dvorištu imamo dosta lekovitih biljaka, jednu malu baštu,označili smo pored svake biljke kako se zove. Razmišljali smo kako da nazovemo našu baštu i rešili da to bude naslov priče koju smo čitali APOTEKA U BAŠTI. Sada svako može da se posluži iz naše apoteke ako se razboli, mi ćemo preporučiti koju biljku da koristi i kako.

Pošto vole da im pričam kako je bilo kada sam ja bila mala, ispričala sam im kako nas je učiteljica učila da igramo: „ Savio se ruzmarin“. Pokazala sam im korake i oni su odmah poželeli da nauče. Muziku za ovu folklornu igru pronalazimo na jutjubu.
Učiteljice su nas pozvale na čas likovnog koji će se realizovati u prirodi, jer je i tema za crtanje priroda. Sa oduševljenjem smo prihvatili poziv, deca vole druženje i zajedničke aktivnosti sa decom iz škole.

Od roditelja smo dobili razne lekovite biljke. Koristeći aplikaciju gugl objektiv ( slikamo biljku, aplikacija prikaže sve podatke o njoj), dolazimo do informacija.


Majda nam je donela saksiju čuvarkuće, rekla nam je da se njeni listići jedu.Istražujemo i saznajemo da je ova biljka veoma zdrava i da bi svako jutro trebalo pojesti nekoliko njenih listića. Ako te boli uvo iscediti par kapi soka iz lista biljke u uvo.
Jedemo listiće čuvarkuće:
Dule:“ Meni se ne sviđa“
Majda:“ Kao jabuka je“
Nata:“ Lepo je“
Dunja:“ Kao salata“
Anđa:“ Kiselkasto“


Igrajući se sa plastelinom deca su poželela da naprave čuvarkuću.

Nase bijke koje smo stavili da se suše već su se osušile, pakujemo ih u mrežaste vrećice.Vrećice smo okačili na prozor.

Dosta vremena provodimo u igrama i istraživanju kod nas u dvorištu.Deca svakodnevno pronalaze razne cvetiće, listiće, plodove. Smišljamo šta ćemo sa njima i dolazimo na ideju da napravimo narukvice. Presavijamo selotejp i lepimo na ruku, na njega deca lepe biljke koje su pronašli. Svako dete pokazuje svoju narukvicu i priča koje su biljke na njoj.

Anđa: moja je narukvica od šipka i bosiljka
Majda: moja od lavande
Nata: od maslačka i nane
Dunja: od kamilice i lavande
Dule: od smilja i bosiljka
Vuk : od cveta čička i maslačka
Zajedno smo ustanovili da pored toga što lepo izgledaju narukvice i prelepo mirišu.
Pošto smo uveli tradicionalno ispijanje čaja u 10h, od roditelja smo dobili razne vrsta čajeva. Spakovali smo ih na jednu stalažu i taj deo nazvali : „ Čajna avantura“, deca biraju koji će čaj da piju.

Roditeljima se veoma dopala naša tradicija ispijanja čaja, doneli su nam razne keksiće,med i džemove, kao posluženje uz čaj. Deo gde smo spakovali džemove nazvali smo „Špajz“

Pošto imamo puno raznih džemova rešili smo da napravimo bakin kolač i krofnice. Džem i med ćemo koristiti za premazivanje kolačića. Recepte nalazimo na guglu. Nabavljamo sve što nam je potrebno i pristupamo pravljenju.

Na kolače pozivamo baba Zoru, drugare iz škole i učiteljice.

Posećujemo biblioteku“Vuk Karadžić“ u Velikom Gradištu sa ciljem da potražimo još literature o lekovitom bilju.Pošto smo se unapred najavili ljubazno osoblje nam je odvojilo prelepe knige.Deca su razgledala prepoznavala biljke o kojim smo razgovarali, postavljala pitanja o njima nepoznatim biljkama.

Tokom boravka u V.Gradištu iskoristili smo priliku da posetimo prodavnicu zdrave hrane i apoteku „Neven“. U zdravoj hrani deca su imala priliku da se upoznaju sa mnogim lekovitim biljkama, da ih pomirišu.

Farmaceutkinja Žaklina nam je objasnila da se lekovi prave od lekovitih biljaka, posebno sirupi koje deca piju kada kašlju od belog sleza, jagorčevine…Deca su dobila na poklon lizalice za imunitet i sapunčić od nevena.

Na naš poziv u posetu nam dolaze naši drugari iz Makca. Imamo slične projekte i poželeli smo da razmenimo ideje i saznanja.Pokazujemo im našu apoteku u bašti, upoznajemo ih sa aktivnostima u okviru našeg projekta,razmenjujemo poklone. Roditelji su nam pripremili zdravo posluženje ( projice, kolače od voća, limunadu) u kome uživamo u dvorištu uz igru.


Zajedno smo posetili baba Zoru, ona se bavi proizvodnjom melema, kozmetike, sapuna od lekovitog bilja.Ona nam je detaljno objasnila lekovita svojstva mnogih biljaka,kako one izgledaju, mirišu, pričala o preparatima koje od njih pravi. Deca su na poklon dobila sapunčiće i melem od nevena.

Druženje nastavljamo na obali Srebrnog jezera, uočavamo biljne vrste,takmičimo se ko dalje baci kamenčiće u jezero.

Posetili smo Pčelarsku farmu Živković u Biskuplju, gde su deca imala priliku da saznaju od kojih lekovitih biljaka pčele sakupljaju med,koliko dugo živi pčela, koliku količinu meda sakupi u toku svog života (kašičicu)… Pripremili su nam posluženje u vidu medenjaka i meda sa raznim ukusima( jagode,čokolade…), domaćeg soka. Deca su dobila priliku da se inhaliraju u api komori, i uživaju u predivnom ambijentu ove neobične farme.



Druženje privodimo kraju kraj izvorske lekovite vode na lokalitetu Daščara u Biskuplju okruženi prelepom prirodom i raznovrsnim vrstama drveća i biljaka. Sakupljali smo kesten i razne biljke.


Dan proveden sa drugarima iz Makca je bio dan za pamćenje.Deci je otvorio mnoge teme i ideje za dalje istraživanje.
Majda nam je donela malu narandžastu bundevu, rekavši nam da je istu takvu videla na terasi kada smo bili u poseti Pčelarskoj farmi Živković, sigurno da je zdrava.( bundeva je bila deo dekoracije na terasi).
Dule: Od toga se pravi pita
Uz pomoć gugla saznajemo da je bundeva veoma lekovita,ima mnoštvo minerala,vitamina,gvožđa…
Dobili smo još tri bundeve njima je kora zelena.
Anđa: Ove bundeve su obrali zelene, nisu zrele
Vuk: Možda je unutra zrela
Dule: Hajde da je presečemo
Poslušali smo Duleta, presekli jednu i videli da je unutra narandžasta, zrela je.
Nata: Vidite ove bele semenke, ja volim da ih jedem
Saznali smo da su golice zdrave za izbacivanje parazita. Kupili smo ih i svoj deci se sviđaju i sirove jer su takve najzdravije.

Bundeve su deca koristila u igri, ređali ih od najveće do najmanje, bundeva im je bila inspiracija za likovne aktivnosti…

Prelistavajući slikovnice Dunja je u slikovnici: „Pepeljuga“ primetila kočiju u obliku bundeve,pokazala nam je ovo svoje otkriće. Čitamo slikovnicu:“Pepeljuga“.

Dan zdrave hrane provodimo u gostima kod naših drugara iz škole.Oni sa svojim učiteljicama prave voćni napitak SMUTI.Ovaj napitak smo prvi put probali i veoma nam se svideo. Decu je ukus podsetio na sladoled i voćni jogurt.Razgovaramo koliko je voće zdravo.

Učiteljice su deci pustile muziku pesmicu:“Voće“ Lj.Ršmović, hor: „Kolibri“. Po povratku kod nas u grupu potražili smo ovu pesmicu na jutjubu jer nam se veoma dopala, i već je pevušimo.
Kako projekat odmiče naš prostor je sve bogatiji i dobija nove zanimljive prostorne celine ( biljna lekoteka, čajna avantura, špajz, apoteka, prodaja pečenog kestena i kukuruza, limunade…)


Lekovite biljke smo pakovali na različite načine i tako ukrasili naš prostor


Igre Bee Bot robotom: pčelica „leti“ sa cveta na cvet i sakuplja polen (postavljene su aplikacije lekovitog bilja: maslačak, kamilica,lipa,smilje, bagrem…) na kraju stiže do košnice. Kada stigne do određene biljke dete koje je usmerilo pčelicu imenuje biljku i ispriča nešto o njoj.
Majda: kako je pametna ova pčelica
Vuk: meni je ovo baš zanimljivo
Dule: hoćemo i sutra da se igramo sa pčelicom


Dečak Dule nam je doneo vagu, koju je njegova baka koristila kada je išla na pijacu i prodavala svoje proizvode.To nam je dalo ideju da i mi napravimo pijacu, naučimo da koristimo vagu premeravajući voće koje „prodajemo“. Mereći upoređujemo veličine teško-lako, očitavamo na vagi koliko proizvodi koje merimo imaju kilograma.
Dule: ova bundeva je najteža ima 5kg
Natalija: banane su teške 1kg
Anđa: jabuke su teške 2kg
Dunja: kada stavimo jednu narandžu ona je bas lagana, ali kada ih sve stavimo ima ih isto kao i jabuka 2kg

Čitamo priču:“Čarobni herbarijum“ . Iz priče saznajemo mnogo korisnih informacija: šta je to herbarijum; da životinje(kuče,mače…) znaju koje su lekovite biljke,jedu ih kada ih nesto boli.
Dunja nam je donele herbarijum od njene sestre, prelistavamo ga i zaključujemo da u njemu ima raznih biljaka i onih koje nisu lekovite.

Deca su poželela da napravimo „Čarobni herbarijum“ u kome će biti samo lekovite biljke i za svaku biljku napisano šta leči.Planirali smo da napravimo „Čarobni herbarijum“ za našu grupu,međutim Majda je poželela da ima svoj „Čarobni herbarijum“ i ostala deca su isto poželela.
Pošto deca hoće da imaju svoj herbarijum, pozvali smo u pomoć roditelje,ponudili smo im naše osušeno lekovito bilje a njih smo zamolili da kod svojih kuća sa svojom decom osmisle i naprave „Čarobni herbarijum“- projekat ide kući.
Roditelji su nam izašli u susret napravili su sa svojim mališanima kreativne herbarijume, koje smo mi prelistavali,čitali.


Mi u grupi imamo puno eteričnih ulja koje smo dobili od roditelja,igrajući igru pogodi po mirisu devojčica Majda je izjavila kako joj ova ulja mirišu kao parfemi.To nam je dalo ideju da napravimo svoje parfeme. Putem aplikacije Chat GPT nalazimo informacije kako se prave parfemi.Prikupljamo potrebne materjale ( medicinski alkohol,eterična ulja, bočice sa rasprskivačem) i pristupamo pravljenju. Svako dete bira tri eterična ulja za svoj parfem i odlučuje koje će biti najviše prisutno.


Svaki parfem ima svoj naziv. Deca su davala naziv svom parfemu u odnosu koje je eterično ulje bilo najviše zastupleno:
Majda: lavanda
Vuk: višnja
Anđa: jasmin
Dunja: bagremov cvet
Natalija: limun
Anđa i Dule su pošli na folklor, tamo igraju igru: „Dunje ranke“, pokazali su nam korake i naučili nas i mi da igramo.

Na moje pitanje šta su to dunje? Odgovor je bio ime, jer u grupi imamo devojčicu Dunju.
Donosim deci dunju, sva deca misle da je to jabuka.Upoređujemo jabuku i dunju i deca otkrivaju da se razlikuju po izgledu, mirisu.Deca su imala priliku da prvi put jedu dunju, svima se svidela osim Majdi njoj je kisela.Na internetu istražujemo lekovita svojstva dunje i otkrivamo da je lekovit plod, list i semenke.


Na pinterestu smo pronašli prelepe ukrase napravljene od sušenog voća i raznih plodova ( limun,narandža,limeta,jabuke,šipak…).Zamolili smo roditelje da nam osuše voće.
SLAVIMO PROJEKAT
Pozvali smo roditelje u goste prezentujemo im naš projekat:“Priroda leči“
Radionica sa roditeljima izrada ukrasa i novogodišnje dekoracije od osušenog voća i raznih plodova. Ukrašavamo jelku ukrasima nastalim na ovoj radionici.


Tokom projekta smo zajedno kreirali početni i procesni pano, birali fotografije i produkte našeg rada.

Zaključak
Tokom realizacije projekta:“ Priroda leči“, deca su na zanimljiv i praktičan način upoznala svet lekovitog bilja,njegove vrednosti i koristi za zdravlje. Kroz različite aktivnosti-istraživanje, posmatranje, eksperimentisanje,razvili su svest o značaju prirode u svakodnevnom životu.
Deca su stekla osnovna znanja o lekovitim biljkama,njihovim osobinama i primeni,ali i o važnosti očuvanja prirodnog okruženja.Projekat je doprineo razvoju ljubavi prema prirodi,ekološke svesti,timskom radu i kreativnosti kod dece.
Ovaj projekat nas podseća da priroda zaista leči-ne samo telo,već i dušu.Zahvaljujući aktivnostima u okviru projekta,deca su naučila da priroda nije samo izvor zdravlja,već i izvor radosti,igre i učenja.Kroz zajednički rad povezali smo generacije-od onih najmlađih do starijih-koji dele znanja o prirodnim bogatstvima koje treba čuvati i negovati.
Ovo iskustvo je postavilo temelje za dalji razvoj dece kao odgovornih pojedinaca koji će ceniti prirodu i koristiti njene darove s ljubavlju i poštovanjem.
Tokom projekta imali smo punu podršku naše pomoćne radnice Zore koja je vrsni poznavalac lekovitih biljaka i od njih pravi razne proizvode.
Roditelji su nam bili prisutni tokom čitavog projekta kao podrška u gotovo svim aktivnostima.
Učiteljice i naši drugari iz škole su bili upoznati sa našim projektom i veoma često smo organizovali zajedničke aktivnosti.
Saradnja sa lokalnom zajednicom i horizontalna razmena kao i druženje sa grupom:“ Srculence“ iz Makca su oplemenili naš projekat.
Naučili smo da se prema prirodi treba odnositi sa poštovanjem,jer ima moć.Sposobna je da leč i smiruje.
Tako je to bilo
Još od pamtiveka
Svaka bašta, svako polje
Mala apoteka.



