Priča o projektu: „Potraga za blagom“
Priča o projektu
„Potraga za blagom“
Vaspitač:
Sladinka Miletić
PU“Majski cvet“ V.Gradište
Grupa mešovita „Bubamara“ Kisiljevo
Trajanje projekta: 07.03.2025. do 13.06.2025.
Kako smo počeli?
Igrajući se u dvorištu deca su kopala rupe. Na moje pitanje:“Zašto kopate?“, Dule je sa osmehom odgovorio:“ Tražimo blago“.Njegov odgovor nas je podstakao da se zapitamo da li se blago zaista može pronaći u zemlji? Šta je to zapravo blago?Deca su na ova pitanja davala zanimljive odgovore.
Otkud blago u zemlji?
Majda:“Lopov ga je sakrio“
Vuk:“Gusar ga je zakopao“
Šta je za njih blago?
Majda: zlato
Nata: zlato
Dule: pare
Vuk: pare
Dunja: igračke

Provokacija
Pošto su deca pokazala veliko interesovanje za temu“Potraga za blagom“,odlučila sam da dodatno podstaknem njihovu radoznalost i istraživački duh.U grupu sam unela male kovčežiće ispunjene raznim „blagom“:šarenim nakitom,starinskim novčićima,knjigama o piratima,odštampane mape sa blagom,minerali raznih oblika i boja kao i lupe koje su odmah podstakle igru i istraživanje.


Ova provokacija je bila snažan podsticaj za nastavak našeg projekta I produbljivanje dečje igre,mašte i znanja.
Rešili smo da obavestimo roditelje o našem projektu: „Potraga za blagom“. Roditelje smo obavestili putem Viber grupe.
Obaveštenje za roditelje:
Poštovani roditelji,
Obaveštavamo vas da smo u grupi započeli projekat:“Potraga za blagom“.Pozivamo vas da nam se pridružite u realizaciji našeg projekta.Značajna nam je vaša pomoć u vidu ideja za rad na ovu temu,predlozi koja mesta i osobe možemo posetiti,ideje za prilagođavanje i osmišljavanje prostora, lopatice,ašovčići,novčići,durbin,kompas,razno „blago“,kovčežići,ćupovi…
Hvala
Roditelji su nam sa zadovoljstvom izašli u susret kako sa idejama tako i sa materjalima.Prilagodili smo prostor našem projektu tako da je svaka prostorna celina pozivala na igru i istraživanje.Tako je spontano kroz dečju igru i radoznalost,započela naša avantura i istraživanje na temu:“Potraga za blagom“.
Prostorna celina zlatar


Sennzorna prostorna celina


Pošto su deca na pitanje ko je zakopao blago odgovarali gusari,rešili smo da istražimo ko su bili gusari i gde su najčešće sakrivali blago.
Istražujući došli smo do saznanja da blago zakopavaju na pustom ostrvu ili ga sakrivaju u pećinama.Kako bi kasnije mogli da ga pronađu,crtali su mape sa oznakama.
Deca su poželela da i sama nacrtaju mapu skrivenog blaga,pa smo odmah sa uzbuđenjem prionuli na posao.

Čitajući slikovnicu „Zbrka među gusarima“ Dunja je primetila da mi imamo istu takvu mapu kao što je u slikovnici, znači moraćemo na pusto ostrvo u ptragu za blagom, počinjemo pripreme.

Dok smo razgovarali o tome kako da dođemo do pustog ostrva na kojem se krije blago, Dule je zapazio: “Za put na pusto ostrvo potreban nam je brod.“ Anđa se odmah setila i radosno uzviknula: “Mi već imamo brod kod nas u dvorištu!“. Ta ideja nas je oduševila,naš dvorišni brod postao je pravi gusarski brod spreman za veliku avanturu.

Potrebni su nam kompas i durbin. Roditelji su nam nabavili kompas,a mi učimo strane sveta i kako da se pomoću njega pravilno orjentišemo.
Durbin imamo jedan,međutim deca su poželela da svako ima svoj durbin. Pravimo durbine koristeći rolne od papirnih ubrusa i kolaž papira.

Skoro da smo spremni za put na“ pusto ostrvo“,Majda je poželela da naučimo neku pesmicu da pevamo. Najviše nam se svidela pesmica “Deset ljutih gusara“, učimo da je pevamo.
Brojimo gusare, brojevi od 1 do 10, uočavamo brojeve prve desetice, brojimo od 1 do 10 i unazad od 10 do 1.
Spremni smo za put na “pusto ostrvo“, poneli smo ašovčiće,komas, durbin, mapu zakopanog blaga i avantura može da počne.



Evo i blaga koje smo pronašli, to su kamenčići zanimljivih oblika, raznih boja,kako deca kažu zlatni i srebrni.

Za ovu našu avanturu potraga za blagom čuli su naši drugari iz škole.Oni su nam sa svojim učiteljicama pripremili zanimljivu potragu za blagom.Deca su nacrtala mapu i stavili je u flašu koju su sami ukrasili. Učiteljice su osmislile zagonetke koje su rasporedile po dvoristu.Rešenje jedne zagonetke vodi nas do sledeće stanice gde se nalazi sakrivena druga zagonetka i sve tako do blaga ( naprimer rešenje zagonetke je šešir deca odlaze do stanice gde se nalazi šešir, gde pronalaze drugu zagonetku itd.). Zajedno sa našim drugarima krećemo u avanturu.

Rešavajući zagonetke prelazimo od stanice do stanice gde se u vidu zagonetke nalazi uputsvo kako da stignemo do blaga.



Blago je pronađeno to su čokoladni zlatnici,na kraju druženja smo se lepo zasladili.
Majda je uočila da na ostrvu sa zakopanim blagom ima vulkana. Istražujemo šta su to vulkani,zašto su opasni.Gledamo na YouTube erupciju vulkana, decu podseća na neki veliki vatromet.
Eksperiment erupcija vulkana, potrebni sastojci za ovaj eksperiment su soda bikarbona,crvena boja,sirće i vulkan koji su napravila deca obloživši teglu plastelinom.Eksperiment je kod dece izazvao oduševljenje kako kažu kao pravi vulkan.

Tokom boravka u dvorištu deca i dalje kopaju u potrazi za blagom.Zapitali smo se koja sve prirodna blaga možemo naći u zemlji, saznajemo da su to razni minerali.
Donosim deci razne minerale i poludrago kamenje: roze kvarc,ametist,tigrovo oko,argonit,piroksen,lapis,zlatne listiće.Deca su sa velikim ineresovanjem posmatrala njihove boje,oblike i sjaj.Vuk je uzviknuo:“Ovo je pravo blago.“Kroz razgovor i istraživanje saznali smo mnoge zanimljivostim o ovim mineralima.Osim što su lepi i koriste se kao ukras i nakit,mnogi veruju da imaju blagotvorno dejstvo na naše telo i raspoloženje. Na primer roze kvarc se povezuje sa ljubavlju i nežnošću,ametist sa smirenjem i snovima, tigrovo oko sa hrabrošću i zaštitom.Saznali smo i da se minerali koriste u svakodnevnom životu u izradi nakita,satova,ogledala,pigmenta za boje,pa čak i u tehnici,kao što su delovi računara i mobilnih telefona.Na ovaj način deca su uvidela da blago nije samo ono što blista,već i ono što ima vrednost u prirodi,nauci i svakodnevnici.

Deca su se u ovom periodu najviše igrala u prostornoj celini zlatar.

Anđa je predložila:“Hajde da mi napravimo svoj nakit.“Ideja je oduševila celu grupu,pa smo odlučili da se upustimo u novu avanturu stvaranja.Uz pomoć roditelja prikupili smo raznobojne i sjajne perlice,bisere,cirkone i strunu.Deca su sa velikim interesovanjem nizala perlice i pravila narukvice,prstenje,pažljivo birajući boje i oblike.Kroz ovu aktivnost ne samo da smo razvili kreativnost i maštu,već i finu motoriku,strpljenje i preciznost.Naš nakit postao je još jedan dragoceni deo projekta,blago koje smo sami stvorili.


Praveći nakit,deca su birala različite materijale,a Majdi su se najviše svideli biseri.Zamišljeno je upitala:“Da li bisere možemo iskopati iz zemlje?“ To nas je podstaklo da istražimo kako zapravo nastaje biser.Saznali smo da biser ne nastaje u zemlji,već u školjki,duboko u moru. Zajedno smo pogledali video na YouTubu o nastanku bisera. Dunja je bila fascinirana ovom pojavom: “To je prava čarolija.“.
Čitamo priču:“Školjkica i zrno peska“.Priča nas je inspirisala da napravimo bisere i da ih stavimo u školjke koje nam je doneo Vuk.Bisere pravimo od belog plastelina u koji smo stavili sjajni gliter prah.

Tokom kišnih dana potragu za blagom smo nastavljali u radnoj sobi.Igra Bee Bot robotom „Potraga za blagom“.Po poljima su poređani razni kristali,poludrago kamenje,na kraju se nalazi kovčežić za blago.Dete usmeri Bee Bot robota ka određenom kristalu kada stigne do njega imenuje ga i kaže šta zna o njemu,zatim ga stavi u kovčežić.

Nastavnica Marija nam je donela gorski kristal i prsten sa dragim kamenom safirom. Ispričala nam je zanimljivosti o ovom kristalu, kažu da donosi sreću,pomaže da bolje razmišljamo,ako ga držimo na suncu može da zablista kao dijamant.Deci ovaj kristal liči na led.
Safir je dragi kamen plave boje i na sunčevoj svetlosti u njemu vidimo, kako deca kažu, pahuljicu.


Veoma nam se dopao dragi kamen safir. Da bismo saznali nešto više o dragom kamenju i imali priliku da vidimo pojedino drago kamenje,pozivamo putem Viber poziva zlatara Mladena Dragulovića.
On nam je pokazao dijamante,rubine,safire,crni dijamant i o svakom ispričao zanimljivu priču.Na pitanje dece koliko koštaju? Dao je veoma zanimljiv odgovor:“Svo ovo drago kamenje je različito, ne postoje dva ista dijamanta,zato su mnogo skupi.Isto kao što ste i vi različiti i posebni, vi ste pravi dragulji.“


Kada se udružimo bolje se družimo,bolje istražujemo i više saznajemo. Hrizontalna razmena sa grupom „Srculence“ Makce. Posetili smo naše drugare i zajedno sa vaspitačima i roditeljima,uživali u zajedničkoj igri i druženju,kao i razmeni saznanja i iskustava koja smo stekli razvijajući projekte „Ispod naših nogu“ i „Potraga za blagom“.

Uz podršku roditelja obe grupe,odlazimo na zajednički istraživački izlet,obilazak pećine Ravništarke u blizini Kučeva.Pećina je prepuna neobičnih dvorana,kanala,uključujući „Crni dvorac“, „Labudovo jezero“, „Leopardov kanal“.Unutar pećine nalaze se raznovrsni oblici pećinskog nakita: stalaktiti,stalagmiti,draperije.


Ova poseta je omogućila deci jedinstveno iskustvo istraživanja podzemnog sveta Homoljskih planina.Nismo pronašli skriveno blago koje su gusari sakrili (deca su se ponadala da su gusari sakrili svoje blago baš u ovoj pećini),ali smo otkrili mnogo veće lepote i bogatsvo ukrasa koje ova pećina skriva.
Kod naših drugara iz Makca videli smo razne kamenčiće i rude koje su su pronašli u zemlji.

Ovo nas je inspirisalo da nastavimo da istražujemo koja još blaga možemo pronaći kopajući, u zemlji. Pitali smo ChatGPT i dobili odgovore: ugalj, nafta,fosili dinosaurusa,razne posude i novčići od predhodnih civilizacija.
Deca su se zainteresovala otkud ugalj i nafta u zemlji, istražujemo i dolazimo do raznih saznanja, gledamo na YouTube rudnik uglja i rudare koji u njemu rade, naftne bušotine.
Saznajemo da ugljem možemo da crtamo,kupujemo u knjižari ugalj za crtanje i pristupamo stvaranju umetničkih dela.Pod utiskom posete pećini,deca su crtala pećinu Ravništarku.

Proučavajući iskopavanje nafte i uglja videli smo slike kako arheolozi iskopavaju razne posude,novčiće. Sada smo arheolozi na zadatku, opremili smo se ašovčićima, četkicama i u našem peščaniku pronalazimo pravo areološko blago, novčiće, posude i stari nakit.

Po povratku u radnu sobu, proučavamo stare posude: ćupove, krčage. Razgovaramo čemu su koristili ljudima u tom periodu. Na dečiju inicijativu pravimo ove posude od plastelina.


Anđa je tokom arheološkog iskopavanja kod nas u peščaniku pronašla dinosaurusa.

Dule nam je ispričao da su dinosaurusi izumrli i da se zato nalaze u zemlji.Ispričala sam im da se palentolozi bave iskopavanjem fosila izumrlih životinja pa samim tim i dinosaurusa.Deca su zaiteresovana za dinosauruse o njima saznajemo iz interaktivne 3D knjige o dinosaurusima.

Priču o otkrivanju blaga dinosaurusa zaokružujemo posetom Prirodnjačkom centru u Svilajincu.

Na naše iznenađenje i oduševljenje u Prirodnjačkom centru imali smo priliku da vidimo repliku vulkana,da uđemo u njegovu unutrašnjost.

Jedan uzbudljiv dan proveli smo u poseti školi.Učiteljica im je na zanimljiv i topao način predstavila kako izgleda rad u školi,objasnila pravila ponašanja i razgovarali o svemu što ih očekuje kad postanu đaci. Znajući za naš projekat učiteljice su nam pripremile asocijaciju „Potraga za blagom“,rešenje ove asocijacije je KNJIGA. Kroz igru i razmišljanje, došli smo do zakjučka da je knjiga najveće blago,jer u sebi krije znanje,maštu i mudrost.Sada kada znamo da je knjiga najveće blago,svaki dan u školi je nova avantura.
Na kraju našeg druženja,drugari iz škole su nam pustili pesmicu:“ Jedino drugarstvo nema kraj“,a mi smo zajedno zaključili da je pored knjige i drugarstvo jedno od najvrednijih blaga koje možemo pronaći.



U posetu su nam došli drugari iz grupe „Panda“ iz Zatonja.Kroz razne igre,pesme i zajedničko druženje, proveli smo dan pun osmeha,radosti i toplih zagrljaja. Zajedno smo potvrdili ono što već znamo drugarstvo je pravo blago koje se čuva srcem.


Projekat završavamo uz osmeh i ponos. Sa roditeljima smo podelili sve ono što smo zajedno istraživali, učili i stvarali tokom trajanja projekta. Deca su sa radošću prezentovala svoja saznanja, kreativne radove i doživljaje koje su stekla kroz igru, druženje i zajednički rad. Povodom uspešno završetka projekta, svako dete je dobilo diplomu i mali poklon magnet u obliku kovčežića sa porukom:“Drugarstvo je najveće blago“, kao podsetnik na važno životno znanje koje smo svi zajedno stekli.
Druženje smo završili uz toplu i prijatnu atmosferu, a roditelji su nas obradovali ukusnom zakuskom, čime su dodatno ulepšali ovaj poseban dan.



Tokom projekta zajedno sa decom formirali smo početni i procesni pano.Razmišljali smo, razgovarali i birali najzanimljivije fotografije i produkte našeg rada koji će biti izloženi. Deca su sa ponosom predlagala šta žele da pokažu crteže, zajedničke radove, fotografije sa aktivnostima i sve ono što predstavlja tragove naše avanture i istraživanja. Naš pano tako postaje mesto koje priča priču o svemu što smo zajedno naučili, otkrili, istražili.

ZAKLJUČAK
Projekat „Potraga za blagom“ započet je spontano, iz dečje igre i radoznalosti, što je najbolji pokazatelj istinskog dečjeg interesovanja i autentične motivacije za učenje. Kroz ovu višemesečnu avanturu, deca su pokazala izuzetnu sposobnost da istražuju, povezuju informacije, postavljaju pitanja i grade nova znanja kroz igru, iskustvo i interakciju.
Razvoj i napredak dece
Deca su kroz različite aktivnosti razvijala širok spektar veština:
Saznanja dece
Projekat je decu vodio kroz različite tematske svetove – od gusarskih priča i mitova, preko naučnih činjenica o mineralima, vulkanima, fosilima, do vrednosti knjige i prijateljstva. Neka od ključnih saznanja uključuju:
Saradnja sa roditeljima i zajednicom
Projekat je bio izuzetno bogat zahvaljujući snažnoj saradnji sa roditeljima, koji su učestvovali kroz:
Takođe, ostvarena je saradnja sa školom, drugom vaspitnom grupom iz Makca, učiteljima i nastavnicima, kao i institucijama poput Prirodnjačkog centra u Svilajncu. Ovakva horizontalna razmena obogatila je iskustvo dece i omogućila im da na autentičan i dinamičan način uče i istražuju.
Projekat „Potraga za blagom“ pokazao je kako dečja igra može prerasti u ozbiljan i bogat edukativni proces. Najveće blago koje su deca otkrila nije bilo zakopano – već se nalazilo svuda oko njih i u njima samima: u znanju koje stiču, u prijateljstvu koje grade i u ljubavi prema učenju i istraživanju. Ovaj projekat je primer kako se holističkim pristupom, uz podršku zajednice, može postići snažan razvojni ishod za decu u ranom uzrastu.



